Företags hållbarhetsrapportering
Det nya regelverket höjer kraven på företags hållbarhetsrapportering till samma nivå som finansiell rapportering. CSRD sätter hållbarhet i centrum, vilket innebär att företag inte längre kan bortse från sitt ansvar kopplat till området. Det är inte längre tillräckligt att ha starka finanser och att vara ett lönsamt bolag. Företagen måste också visa hur de bidrar till en hållbar framtid. För att vara relevant i förhållande till sina kunder och investerare behöver företag kunna visa både positiv påverkan gällande hållbarhet och minskad negativ påverkan gällande hållbarhet.
För att mäta hur hållbart ett företag är används den finansiella branschstandarden Environmental Social Governance (ESG). Den gör det möjligt att jämföra bolag utifrån ett hållbarhetsperspektiv, och inte bara utifrån ett finansiellt perspektiv. CSRD kräver att företag gör sin ESG-information tillgänglig för investerare på samma sätt som de gör med finansiell information vilket innebär att företag behöver investera i innovativa rapporteringssystem och processer som gör det möjligt att samla in, analysera och presentera ESG-data på ett strukturerat och meningsfullt sätt.
CSRD -möjligheten till innovation
Denna omställning kan för företagen upplevas som en stor utmaning. Vid sidan av att uppfylla lagkraven med mycket ny datainsamling måste företagen bygga en kultur av hållbarhet inom organisationen så att hållbarhet integreras i företagets kärnverksamhet. Utifrån ett långsiktigt perspektiv kommer omställningen inte bara handla om extraarbete i form av insamling, systematisering och rapportering av data utan arbetet kommer att leda till affärsutveckling för företagen.
CSRD har verkligen potentialen att vara en katalysator för innovation för de företag som nyttjar den möjligheten. Genom ny data kommer företagen lära känna sin verksamhet på ett nytt sätt och detta kommer att förbättra företagen. Att företag ska rapportera på ett nytt sätt kommer i sig givetvis inte leda till förändring men genom krav på hållbarhetsredovisning kommer företagen behöva ändra sina affärsmodeller vilket kommer att leda till förändring.